Tok Sami ni bela Hantu Raya agaknya..

Betul-betul tak masuk akal. Betul ke mumia boleh bermeditasi.. Meditasi adalah sebuah proses pendisplinan holistik dan ia dilakukan tanpa kesedaran.  Wow..macam mayat hidup plak kan..

Penemuan satu mumia (mayb seorang sami) dalam posisi ‘bunga teratai’ (lotus positition) menimbulkan tanda tanya dan kegemparan. Ye la, dalam keadaan terduduk.. Macam yoga tue..Selain itu, pakar Buddha mendakwa ia masih bernyawa dan belum mati namun sedang berada dalam fasa meditasi.

Macam-macam cerita timbul. Tak tahu la kebenaran mana yang betul. Naik pening kepala ni fikir.. Lepas tu, tup tup ada cerita plak dimana  ada pihak lain plak yang cuba menjual jasad tersebut di pasaran gelap di wilayah Songinokhairkhan, Mongolia.

Memang banyak pihak berminat dengan mumia berkenan. Gara-gara itu, pihak polis mengambil keputusan untuk menyimpan jasad sami terbabit di sebuah pusat forensik di Ulaaanbaatar.Saintis kini sedang melakukan bedah siasat terhadap jasad yang dianggarkan berusia 200 tahun itu.

Orang zaman sekarang ni memang suka khazanah-khazanah lama.. Berharga kot!! Apapun, korang tak perlu la percaya mayat mumia masih hidup.. Khurafat yer.. Yang mati, tetap mati. Kita yang hidup ni kena teruskan perjuangan. Tak gitu? ~~MiraAzhar/UtaraNews.com



Post a Comment

 
Top